Staronové směřování baroka k vampským zařizovacím prvkům v interiérovém designu, který oživil Phillippe Starck, vyvolává napínavé pocity nejen v kruhu mladých, ale dokáže vybičovat důvěrně známé děsivé emoce i v táboře nadšence hororu.
Je zajímavé, že styl hraběte Draculu je silně propojen s barokním, temným a výrazně okultistickým světem forem, a navíc, nacházejí v něm své vyjadřovací prostředky i současní milovníci Punku a Dark Rocku.
Jaký je vampský barok?
Podle slovníku cizích slov je vamp: svůdná, vypočítavá, atraktivní a sebevědomá žena. Až démonická. Že by byla tato odnož baroka ženského rodu? Podle některých špatných jazyků jsou všechny základní kameny moderního baroka příliš přečkánané, až teatrální, operující černo-fialovo-červenou barevnou kombinací, výrazně, až přehnaně zdobenými formami nábytku, dosud ničím nesrovnatelnými, svérázně stylizovanými monochromními tapetami a vysokoleštěným povrchem. Kontrast lesklých a matných materiálů a tak důležitý prvek baroka jako je stínohra vystupňují v interiéru napětí až na maximum. Se zařízením naprosto harmonizují třpytící se drobná sklíčka lustrů obrovských rozměrů, tuhočervené kanapy a černá kožená křesla se stříbrnou opěrkou. Nezbytnými součástmi vampského trendu je dramatické osvětlení zákoutí, umělecky opracované mramorové stolky, vtipné obrázky spojené s elegantními moderními materiály, které jsou divadelní, jedinečné a luxusní.
„Modernismus je o architektuře na základě estetiky funkcionalismu, ke kterému se používají klasické odvozené ornamenty. Evropskému designérovi nelze zapomenout na nejúžasnější výtvarná hnutí baroka a rokoka. Je to výzva, aby o nich podal čitelný výklad pro celou planetu“, tvrdí Starck o těchto asymetrických projevech dynamiky baroka.
Je jedním z nejznámějších a nejuznávanějších designérů na světě. On je tím hlavním protagonistou a zastáncem moderního baroka. Produkty pocházející z jeho umění jsou často stylizované, zefektivněné a organické jejich vzhledem a jsou také vyrobeny použitím neobvyklých kombinací materiálů (např. skla a kamene, plastu a hliníku, plyšových tkanin a chromu).
Návrh nábytku je pro něj tvořivou prací a nikoli soustředěním se na vytváření jednotlivých provokativně drahých kusů. V tvorbě moderního baroku à la Starck hraje prim tmavá barva, šedé záclony a atmosférické osvětlení vytvářející pocit intimity.
Z jeviště domů
Pokud chuť tohoto trendu nezůstala jen na jevišti, sestoupila a přes chodby divadla se prodrala přímo až k vám domů, pokud jste se ve stylu našli a inklinujete k tomuto tajemnému umění, zkuste z něj kousek přenést mezi vaše čtyři stěny! Ať je to byt, společenský klub, hudební salon, či ledajakou jinou funkcí opatřená místnost, průmyslová kovová podlaha, černá kůže a červený plyš na čalounění sedacího nábytku, výrazné těžké závěsy, lesklé, bohatě zdobené rámy zrcadel, lokální dramatické osvětlení vyvolávající stínohru, právě těmi vyjadřovacími prostředky vampského designu, kterými cíleného výsledného efektu dosáhnete. A extravagantní, ledový, přepychový interiér je na světě!
A ponaučení?
Ať už ve světě zuří moderní barok, nebo rokoko, či něco úplně nového à la Starck, jedno je jisté, bez pomoci odborníka bude těžkým úkolem vytvořit a sjednotit vyjadřovací prostředky v interiéru, hlavně tak dramaticky teatrálního jako je vampský, kde výsledným efektem designu jsou pocity chladu, tajuplnosti a luxusu zároveň.